It has recently opened the exhibition “Dracula and the myth of vampiresin Milan at the Triennale Design Museum running until  24th March 2013 and paying homage to the vampire and its most celebrated persona, Dracula, the Count Vlad – who really existed -, depicted yesterday by Bram Stoker and celebrated later by film and famous filmmakers as Murnau, Herzog, Dreyer, Coppola of whose works feature in the exhibition. Fashion, illustrations, costume, art, literature, film and design tells about the myth of vampires (suggestions embodied in the catalogue of exhibition including a bright essay by Cesare Cunaccia): an overview on the vampiresque male elegance made in collaboration with L’ Uomo Vogue catches on photograph the collections created by renowned fashion designers as John Galliano, Roberto Cavalli, Prada, Alexander McQueen, Alexis Mabille and many others. It is also included the illustrations made by the Guido Crepax in late Eighties telling about Dracula, depicting the blood tasting encounter between the sensual heroine he created, Valentina and Dracula. The exhibition also explores the aesthetics of vamp, the female vampire through costumes by Cecilia De Paolis, Danilo Donati, Mauro Pagani, Santuzza Cali, Sylvano Bussotti, the original Afghans burqua owned by the Rome Sartoria Farani and the Dracula’s armor designed by Ishioka Eiko for the film by Francis Ford Coppola which has documented by video installation as well as its original screenplay and story-boards. The refined creativity by Italo Rota gives rise to a catchy installation evoking the proper interiors for a vampire. The exhibition follows with the showcase of books as The Vampyr by John William Polidori, Carmilla by Joseph Sheridan Le Fanu, Dracula by Bram Stoker featuring this charming creature and ends with “Against the common good”, the painting by Francisco José de Goya y Lucientes, two portraits of Vlad the Impaler, posters of shows about the vampire, Ottoman masks, armors, leather plats, bows and swords. An enchanting journey between reality and fantasy under the eternal romanticism of vampire.

LA MOSTRA“DRACULA E IL MITO DEI VAMPIRI” AL MUSEO DEL DESIGN DELLA TRIENNALE DI MILANO 

È stata recentemente inaugurata la mostra “Dracula e il mito dei vampiria Milano presso il Museo del Design della Triennale che prosegue fino al 24 marzo 2013 e rende omaggio al vampiro ed il suo più celebre personaggio, Dracula, il Conte Vlad – esistito nella realtà – raffigurato ieri da Bram Stoker e successivamente celebrato dal cinema e famosi registi quali Murnau, Herzog, Dreyer, Coppola le cui opere sono protagoniste della mostra. Moda, illustrazioni, costume, arte, letteratura, cinema e design raccontano il mito dei vampiri (suggestioni racchiuse nel catalogo della mostra che includono un brillante saggio di Cesare Cunaccia): una rassegna sulla vampiresca eleganza maschile realizzata in collaborazione con L’ Uomo Vogue immortala le collezioni create da rinomati fashion designers quali John Galliano, Roberto Cavalli, Prada, Alexander McQueen, Alexis Mabille e molti altri. Sono anche incluse le illustrazioni realizzate nella fine degli anni Ottanta da Guido Crepax su Dracula che narrano di Dracula e dipingono l’ incontro al sapore di sangue tra la sensuale eroina da lui creata, Valentina e Dracula. La mostra esplora anche l’ estetica della vamp, la donna vampiro, attraverso i costumi di Cecilia De Paolis, Danilo Donati, Mauro Pagani, Santuzza Cali, Sylvano Bussotti, i burqua afgani di proprietà della Sartoria Farani di Roma e l’ armatura di Dracula disegnata da Ishioka Eiko per il film di film Francis Ford Coppola, documentato da una video installazione come anche dagli originali della sceneggiatura e delle story-boards. La raffinata creatività di Italo Rota arricchisce la mostra dando vita a una accattivante installazione che evoca gli interni appropriati per un vampiro. La mostra prosegue con l’ esposizione di libri quali Il Vampiro di John William Polidori, Carmilla di Joseph Sheridan Le Fanu, Dracula di Bram Stoker di cui é protagonista questa affascinante creatura e si conclude con “Contro il bene comune”, il dipinto di Francisco José de Goya y Lucientes, due ritratti di Vlad l’ Impalatore, locandine di piéces sul vampiro, maschere ottomane, armature, piatti di pelle, archi e spade. Un incantevole viaggio tra realtà e fantasia all’ insegna del romanticismo del vampiro.

Valentina by Guido Crepax

Sartoria Farani

Costumes by the Rome Sartoria Farani

Costume for the Turandot opera by Sylvano Bussotti

Costume by Santuzza Cali

Costume by Danilo Donati

Costume by Cecilia De Paolis

Dracula’s armor by Ishioka Eiko from the movie Bram Stoker’s Dracula by Francis Ford Coppola

The screenplay of Bram Stoker’s Dracula by Francis Ford Coppola

The storyboard of Bram Stoker’s Dracula by Francis Ford Coppola

Installation by Italo Rota

Installation by Italo Rota

The book Dracula by Bram Stoker

“Against the common good” by Francisco José de Goya y Lucientes

Carmilla by Joseph Sheridan Le Fanu

The vampyr by John William Polidori

Ottoman armor

The Count Vlad Tepes the Impaler

The Count Vlad Tepes the Impaler

Valentina by Guido Crepax

Valentina and Dracula by Guido Crepax

Dracula by Guido Crepax

www.triennaledesignmuseum.it

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